Een lang gekoesterde wens is voor Jaap in vervulling gegaan. Op 3 maart jl. is de Mercedes Benz C250 CDI opgehaald in Roermond en met een truck/oplegger naar Lissabon gebracht. De oplegger stond voor de woontoren vol met hagelnieuwe Mercedessen uit Duitsland. Er was gelukkig nog een plaatsje helemaal vooraan over voor onze auto.
In Lissabon is de auto in een 20ft container geplaatst en naar Madeira verscheept.
Veel auto’s worden als deklast op het schip boven op de containers vervoerd, maar de kans op beschadigingen (bij het aan boord takelen en tijdens de boottocht) is hierbij groter. Dus deze oplossing met een auto in een container op het schip vanaf Lissabon was veiliger. En gezien de tegenwoordig dure container prijzen was deze oplossing goedkoper dan de auto vanaf Rotterdam in een container te verschepen.
Op 17 maart jl. is het schip vertrokken in een lente storm met windkracht 8 in de rug naar de haven Canical op Madeira met het containerschip Rebecca. Tegenwoordig is alles met webcam en internet prima (live) te volgen.
Afgelopen maandag hebben we de auto in Funchal uit de container gehaald. De gehele reis is prima verlopen en de auto was in de container goed vastgezet. De credits hiervoor gaan naar ons contact en transporteur in Lissabon (thecargo.pt).
Nu resteert het proces nog van invoeren van de auto, hetgeen we al een keer in Portugal gedaan hebben. Dat is een kwestie van geduld en in Funchal langs vele kantoortjes gaan voor de benodigde stempels etc. Zo hebben we de auto al bij DRETT (Portugese RDW) kunnen registreren en is de auto ook al gekeurd bij de inspectie. We moeten nog een tweede keer langs DRETT en langs de douane voor de vrijstelling van de invoerrechten. Voor dit laatste hebben we al een dik dossier met allerlei documenten gemaakt en wisten vooraf wat allemaal hiervoor nodig is op Madeira.
We kunnen deze keer de auto zonder invoerrechten of belasting op Portugees kenteken zetten, omdat we residents zijn geworden en dat scheelt een boel. We kunnen zelfs nog rest-BPM uit Nederland terugkrijgen, wat een meevaller is.
Ook dit avontuur heeft ons weer veel nieuwe inzichten opgeleverd, al is het verrassende feit dat wij als Portugese residents geen Nederlandse auto meer in Nederland kunnen verzekeren. Volgens de wet moet dat namelijk ook nog een Nederlandse verzekering zijn. Dat betekent dat je een eigen auto in Nederland niet kunt rijden en dat het bezit daarvan nutteloos is.
Zoiets kan in Portugal wel als Nederlandse ingezetende (niet geemigreerd). Je kan op Madeira een Portugese auto bezitten en verzekeren. (Wel of niet resident zijn, maakt niet uit).
Ook nu zie je maar dat er in Europa nog veel verschillen zijn en dat Nederland weer z’n eigen regeltjes heeft.
Maar het is toch een heel gedoe…. De bureaucratie slaat genadeloos toe als het om een heilige koe gaat. Maar gelukkig heeft Jaap alles behoorlijk in de klauwen en de ervaring van de eerste auto is nu natuurlijk een heel groot voordeel. Je zegt nogal gemakkelijk allerlei kantoortjes maar wat je vergeet te vertellen is ; dat die kantoortjes in een mega groot gebouw zitten, drie hoog drie achter…. en dan kom je bij een onwaarschijnlijk onooglijk klein kamertje s die het toch nog gepresteerd hebben om er een loket in te frommelen…. OMG als ik er nog aan terugdenk toen ik mijn auto moest invoeren ! Gelukkig had ik een agent weten te vinden om dat te begeleiden anders was het niet goed gekomen. En het alsmaar op en neer naar Funchal voor allerlei keuringen. Kijken en tegen de wielen schoppen bijvoorbeeld en weer naar huis… een aparte keuring of je wel een veiligheids driehoek hebt en een geel hesje en weer naar huis OMG !!!!! En dan moest de auto ook nog gewogen worden: eerst voorwielen en dan achterwielen en dan helemaal !!! Jezusssssss !! En geen van allen spraken Engels en ik helemaal nog geen Portugees….. Nachtmerrie was het !!!
Noud, gelukkig gaat ook Madeira met de tijd mee en is een inspectie locatie op Madeira inmiddels voorzien van alle moderne apparatuur. Het is wel zo dat ik enigzins zenuwachtig werd toen vijf medewerkers van de inspectie station op het zelfde moment zich onder de motorkap begaven om de motor (inmiddels zonder beschermkap) minitieus te bekijken. Ik hou het maar op nieuwsgierigheid……. en gelukkig had mijn brandend oranje waarschuwings lampje “probleem motormanagement” geen effect op de positieve uistlag van de keuring.
Dear Mr. Bakker,
Thanks once again for your kind words.
It is a pleasure and an achivement to meet the expectation of one of our customers.
Please note my contact
Nuno Sousa
nuno.sousa@thecargo.pt
+351 967285143